Moottoriexpertti haluaa kertoa Sinulle auton moottorin "salat"
Moottori
Tämä on auton moottori. Sen tehtävänä on muuttaa polttoaineen palamisessa syntyvä energia työksi ja liikkeeksi, jolla auto saadaan liikkumaan.
Tiesitkö, että 100 000 km ajetun auton moottori on käyttänyt polttoainetta noin 8 000 litraa ja ilmaa 176 000 m³.
Sylinterikansi
Sylinterikansi sulkee sylinteriryhmän yläpään. Kannen osia ovat venttiilit, venttiiliohjaimet, keinovipu- ja nokka-akseli
Sylinteriryhmä
Sylinteriryhmä on "moottorin kuoret", jonka sisällä toiminta pääosin tapahtuu. Sylinteriryhmässä sijaitsevat mm. sylinterit, männät, kampiakseli ja kiertokanget.
Öljypohja
Öljypohja on kaukalo, jossa moottorin tarvitsema öljy on. Sieltä se siirtyy öljypumpun avulla kanavia pitkin voitelukohteisiin.
Moottorin tiivisteetMoottorin tiivisteet, joita on runsaasti, tiivistävät moottorin eri osia, kuten laippoja, tasopintoja sekä akseleita |
Venttiilikoneisto
Venttiilikoneisto on asennettu sylinterikanteen. Imu- ja pakoventtiilit säätelevät imuilman tuloa ja pakokaasujen poistumista sylintereistä oikea-aikaisesti nokka-akselin välityksellä.
Tiesitkö, että pakoventtiilin lämpötila voi nousta jopa yli 700°C.
Mäntä männänrenkaineen
Mäntä männänrenkaineen tiivistää polttoaine/ilmaseoksen palotilaan riittävän puristuspaineen aikaansaamiseksi seoksen syttymiselle. Männän liike on edestakainen.
Tiesitkö, että 100 000 km ajetun auton moottorin jokainen mäntä on kulkenut 46 000 km matkan, eli noin kerran maapallon ympäri.
Kiertokanki
Kiertokanki on kampiakselin ja männän välinen osa joka on laakeroitu molempiin. Niitä on yhtä monta kuin moottorissa on sylintereitä.
Kampiakseli
Kampiakseli on laakeroitu sylinteriryhmään. Se saa pyörivän liikeensä kiertokankien välityksellä mäntien edestakaisesta liikkeestä.
Jakopää
Jakopää välittää hammashihnan tai jakoketjun välityksellä kampiakselin pyörimisen nokka-akselille.