Logo [Moottorikorjaamoiden yhdistys ry]

fiilis-yhdistys2140792813.jpg

Moottoriexpertti haluaa kertoa Sinulle auton moottorin "salat"

moottorin-salat-1.jpg

Moottori

Tämä on auton moottori. Sen tehtävänä on muuttaa polttoaineen palamisessa syntyvä energia työksi ja liikkeeksi, jolla auto saadaan liikkumaan.

Tiesitkö, että 100 000 km ajetun auton moottori on käyttänyt polttoainetta noin 8 000 litraa ja ilmaa 176 000 m³.

moottorin-salat-2.jpg

Sylinterikansi

Sylinterikansi sulkee sylinteriryhmän yläpään. Kannen osia ovat venttiilit, venttiiliohjaimet, keinovipu- ja nokka-akseli

moottorin-salat-3.jpg

Sylinteriryhmä

Sylinteriryhmä on "moottorin kuoret", jonka sisällä toiminta pääosin tapahtuu. Sylinteriryhmässä sijaitsevat mm. sylinterit, männät, kampiakseli ja kiertokanget.

moottorin-salat-4.jpg

Öljypohja

Öljypohja on kaukalo, jossa moottorin tarvitsema öljy on. Sieltä se siirtyy öljypumpun avulla kanavia pitkin voitelukohteisiin.

moottorin-salat-5.jpg

Moottorin tiivisteet

Moottorin tiivisteet, joita on runsaasti, tiivistävät moottorin eri osia, kuten laippoja, tasopintoja sekä akseleita

moottorin-salat-6.jpg

Venttiilikoneisto

Venttiilikoneisto on asennettu sylinterikanteen. Imu- ja pakoventtiilit säätelevät imuilman tuloa ja pakokaasujen poistumista sylintereistä oikea-aikaisesti nokka-akselin välityksellä.

Tiesitkö, että pakoventtiilin lämpötila voi nousta jopa yli 700°C.

moottorin-salat-7.jpg

Mäntä männänrenkaineen

Mäntä männänrenkaineen tiivistää polttoaine/ilmaseoksen palotilaan riittävän puristuspaineen aikaansaamiseksi seoksen syttymiselle. Männän liike on edestakainen.

Tiesitkö, että 100 000 km ajetun auton moottorin jokainen mäntä on kulkenut 46 000 km matkan, eli noin kerran maapallon ympäri.

moottorin-salat-8.jpg

Kiertokanki

Kiertokanki on kampiakselin ja männän välinen osa joka on laakeroitu molempiin. Niitä on yhtä monta kuin moottorissa on sylintereitä.

moottorin-salat-9.jpg

Kampiakseli

Kampiakseli on laakeroitu sylinteriryhmään. Se saa pyörivän liikeensä kiertokankien välityksellä mäntien edestakaisesta liikkeestä.

moottorin-salat-10.jpg

Jakopää

Jakopää välittää hammashihnan tai jakoketjun välityksellä kampiakselin pyörimisen nokka-akselille.

Auton moottoriin syntyy käytöstä ja olosuhteista johtuvia vikoja, jotka ovat Moottoriexpertin toimesta korjattavissa uutta vastaavaan kuntoon edullisesti!